دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش ابعاد و مفاهیم تعهد و مسئولیت اجتماعی سازمانی(فصل2)
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق ابعاد و مفاهیم تعهد و مسئولیت اجتماعی سازمانی(فصل دوم) در 62 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.
مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
قسمتهایی از مبانی نظری و پیشینه پژوهش:
مقدمه
تعهد سازماني يك نگرش و يك حالت رواني است كه نشان دهنده تمايل، نياز و الزام جهت ادامه فعاليت در يك سازمان است. در اين بين تمايل، به معني علاقه و خواست قلبي فرد براي ادامه خدمت در سازمان است و نياز به اين معني است كه فرد به خاطر سرمايه گذاریهایی كه در سازمان انجام داده، ناچار به ادامه خدمت در آن است. همچنين الزام عبارت از دين، مسئوليت و تكليفي است كه فرد در برابر سازمان دارد و خود را ملزم به ماندن در آن میبیند. از ديدگاهي ديگر، تعهد سازماني نوعي احساس وابستگي و تعلق خاطر به سازمان است. بنابراين تعهد سازماني يك نگرش درباره وفاداري كارمندان به سازمان است و يك فرايند مستمري است كه از طريق آن اعضاي سازمان علاقه خود را به سازمان و موفقيت و كارايي پيوسته آن نشان میدهند (مجيدي، 1377، ص 32). بديهي است تعهد سازماني كاركنان زماني ارزشمند خواهد بود كه بر روي عملكرد سازمان تأثير مثبت داشته و موجب ارتقاء بهره وري سازمان گردد.
تعهد سازماني
واژه تعهد در دیکشنری مریم به معني عمل سپرده گذاري به يك موسسه و توافق و تعهد به انجام كاري در آينده است. تعهد از نظر لغوی عبارت است از به عهده گرفتن، به گردن گرفتن کاری، نگاه داشتن، عهد بستن و پیمان بستن است.
تعهد سازمانی بیانگر وابستگی به سازمان است (ساروقی،1375، ص20). شهید مطهری درباره تعهد چنین میگوید:' تعهد به معنی پایبندی به اصول و فلسفه یا قراردادهایی است که انسان به آنها معتقد است و پایدار به آنها میباشد. فرد متعهد کسی است که به عهد و پیمان خود وفادار باشد و اهدافی را که به خاطر آنها و برای حفظ آنها پیمان بسته، صیانت میکند'(مطهری، 1368،ص12). مفاهیم متعددی مانند وجدان، اخلاق کاری، رغبت و مسئولیت پذیری با وجود داشتن تفاوتهای متعددی معادل با تعهد مورد استفاده قرارمی گیرند، به عبارتی مانند خیلی از مفاهیم روان شناختی سازمانی، تعهد نیز به شیوههای متفاوتی تعریف شده است (شکرزاده،1381).
منابع موجود در مورد تعهد سازماني دو ديدگاه كلي درباره اين مفهوم ارائه مي كند: يك ديدگاه تعهد سازمانی را امري نگرشي يا عاطفي مي داند. بر اساس اين ديدگاه تعهد سازماني عبارت است از دلبستگي و علاقه قوي به سازمان و تعيين هويت با آن. با آنكه از نظر مفهومي دست كم سه عامل مي توان براي آن در نظر گرفت: ا- پذيرش و اعتقاد قوي به اهداف و ارزشهای سازمان 2- تمايل به تلاش زياد براي تحقق اهداف سازمان 3- تمايل شديد به باقي ماندن و عضويت در سازمان (Mowday,2000,p3). دومين ديدگاه، تعهد سازماني را امري رفتاري تلقي مي كند. اين تعهد كه(تعهد حسابگرانه ) ناميده مي شود بر مبناي كارهاي نظري بكر و هومنز استوار است. در اين ديدگاه افراد به دليل مزايا و منافعي كه دارند و سرمايه گذاریهای كه در سازمان كرده اند به سازمان دلبسته مي شوند و به عضويت خود در سازمان ادامه مي دهند (Mathieu & Zajac,1990,p172).
مفهوم مسئولیت پذیری
در زمینه اخلاقیات کار، بیشتر تلاشها بر تمایز بین انواع مسئولیت پذیری نهاده شده است. بدین منظور بایستی در خصوص مفهوم مسئولیت پذیری نگرش روشنی ایجاد شود. مسئولیت پذیری اغلب به نوعی ارتباط بین افراد و محیط آنها اشاره دارد. در حوزه ارتباطات بین افراد و سازمانها، مسئولیت پذیری به پاسخگویی دلالت دارد؛ پاسخی که چیزی بیش از فرافکنی است، مثلاً پاسخهایی مانند 'این روش کار ماست' یا 'عوامل بازار هیچ انتخابی را برای ما باقی نمیگذارند' چیزی بیش از توجیه کار نیست. در مسئولیت پذیری، نگرش فرد نسبت به اقداماتی که انجام میدهد، نیز بخشی از پاسخ او را میسازد و این پاسخ ممکن است مورد سؤال واقع شود (Fisscher and Nijhof,2005;p157). اقدام مسئولانه مستلزم پاسخی است که بر اساس مقاصد و انگیزههای اقدامات و فعالیتها ارائه گردد. باونز ، ادعا میکند که برای پاسخگو بودن باید فرصت مسئولانه عمل کردن وجود داشته باشد (Bovens,1990). آزادی برای مسئولانه عمل کردن یک پیش شرط کلی، در خصوص مسئولیت پذیری است. این پیش شرط کلی را میتوان به جنبههای مختلفی تقسیم کرد از جمله تمایل به اقدام، توانایی پیش بینی و دوراندیشی، امکان اقدام کردن و وجود مهارتهای یک ارزیابی آگاهانه.
تبيين مفهومي مسئوليت اجتماعي شرکتها
مفهوم مسئوليت اجتماعي شرکتها در دهه اخير به پاردايم غالب و مسلط حوزه اداره شرکتها تبديل شده است و شرکتهای بزرگ و معتبر جهاني مسئوليت در برابر اجتماع و محيط اجتماعي را جزيي از استراتژي شركتي خود میبینند. اين مفهوم موضوعي است كه هم اكنون در كشورهاي توسعه يافته و كشورهايي با اقتصاد باز به شدت از سوي تمامي بازيگران همچون حکومتها، شرکتها، جامعه مدني، سازمانهای بینالمللی و مراكز علمي دنبال میشود. حکومتها به مسئوليت اجتماعي شرکتها از منظر تقسيم وظايف و مسئولیتها و حركت در جهت توسعه پايدار نگاه میکنند؛
- شرکتها مسئوليت اجتماعي شركتي را نوعي استراتژي تجاري میبینند كه باعث میشود در فضاي به شدت رقابتي، بر اعتبارشان افزوده شود و سهم شان در بازار فزوني گيرد
- جامعه مدني و سازمانهای غير دولتي، به اين دليل از شرکتها مسئوليت اجتماعي میخواهند كه به رسواییهای مالي و فجايع حاصل از عملكرد شرکتها آگاهي و اشراف دارند؛
- سازمانهای بینالمللی با توجه به اينكه تأثيرگذاري شرکتها در دنياي امروز بسيار بيشتر از حکومتها است، حل چالشهای جه اني را بدون مشاركت شرکتها غير ممكن میدانند، همچنين بسياري از سياستمداران به نوعي مديران شرکتها نيز هستند؛
- مراكز علمي و دانشگاهيان نيز به مسئوليت اجتماعي شرکتها از زاويه نقش شرکتها در توسعه يك كشور، توسعه دموكراسي، تداخل وظايف، مسئولیتهای يك شركت با حكومت و هم پوشاني هاي حاصل از آن مینگرند. به همين دليل است كه امروزه در جهان رقابت، موضوع مسئوليت اجتماعي شرکتها به پارادايمي غالب در حوزه اداره شرکتها تبديل شده است.
قسمتی از پیشینه پژوهش
لی و بر ولد (2003) رابطه بین اجزای مسئولیت اجتماعی و رضایت شغلی و تعهد سازمانی را مورد بررسی قرار دادند. نتایج آنها نشان داد که مسئولیت اجتماعی شرکت باعث افزایش رضایت شغلی و تعهد سازمانی میشود.
رتاب و همکارانش(2009) ارتباط بین مسئولیت اجتماعی شرکتی با تعهد کارکنان را مورد بحث و بررسی قرار دادند. یافتههای آنها حاکی از وجود تأثیر مثبت مسئولیت اجتماعی شرکتی بر تعهد کارکنان بود.
فهرست مطالب
مقدمه
1-2 تعهد سازماني
1-1-2اهميت تعهد سازماني
2-1-2 مدل سه بخشي تعهد سازماني
3-1-2 ابعاد تعهد سازماني
4-1-2 تعاريفي ديگر از ابعاد تعهد سازماني
5-1-2عوامل مؤثر بر تعهد سازماني
2-2 مفهوم مسئولیت پذیری
1-2-2سطوح مسئولیت پذیری
2-2-2 انواع و دستههای مسئولیت پذیری
3-2-2 تبيين مفهومي مسئوليت اجتماعي شرکتها
4-2-2 مسئوليت اجتماعي شركت در جامعه و كشور
5-2-2 سياست گذاري حكومت در ترويج مسئوليت اجتماعي شرکتها و اثرات آن
6-2-2 مسئوليت اجتماعي شرکتها در ايران و موانع موجود
7-2-2 عوامل تأثيرگذار بر تسهيل ترويج مسئوليت اجتماعي شرکتها در ايران
8-2-2 گزینههای سياست گذاري عمومي ايران در مسئوليت اجتماعي شرکتها
9-2-2 عواملي كه یک كسب و كار را به سمت CSR سوق میدهند
10-2-2 حد و مرز مسئولیتها
11-2-2 مدلهای مطرح در حوزه CSR
3-2 افزايش تعهد و مسئوليت پذيري بيشتر كاركنان
4-2 تحقیقات انجام شده
منابع
مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
قسمتهایی از مبانی نظری و پیشینه پژوهش:
مقدمه
تعهد سازماني يك نگرش و يك حالت رواني است كه نشان دهنده تمايل، نياز و الزام جهت ادامه فعاليت در يك سازمان است. در اين بين تمايل، به معني علاقه و خواست قلبي فرد براي ادامه خدمت در سازمان است و نياز به اين معني است كه فرد به خاطر سرمايه گذاریهایی كه در سازمان انجام داده، ناچار به ادامه خدمت در آن است. همچنين الزام عبارت از دين، مسئوليت و تكليفي است كه فرد در برابر سازمان دارد و خود را ملزم به ماندن در آن میبیند. از ديدگاهي ديگر، تعهد سازماني نوعي احساس وابستگي و تعلق خاطر به سازمان است. بنابراين تعهد سازماني يك نگرش درباره وفاداري كارمندان به سازمان است و يك فرايند مستمري است كه از طريق آن اعضاي سازمان علاقه خود را به سازمان و موفقيت و كارايي پيوسته آن نشان میدهند (مجيدي، 1377، ص 32). بديهي است تعهد سازماني كاركنان زماني ارزشمند خواهد بود كه بر روي عملكرد سازمان تأثير مثبت داشته و موجب ارتقاء بهره وري سازمان گردد.
تعهد سازماني
واژه تعهد در دیکشنری مریم به معني عمل سپرده گذاري به يك موسسه و توافق و تعهد به انجام كاري در آينده است. تعهد از نظر لغوی عبارت است از به عهده گرفتن، به گردن گرفتن کاری، نگاه داشتن، عهد بستن و پیمان بستن است.
تعهد سازمانی بیانگر وابستگی به سازمان است (ساروقی،1375، ص20). شهید مطهری درباره تعهد چنین میگوید:' تعهد به معنی پایبندی به اصول و فلسفه یا قراردادهایی است که انسان به آنها معتقد است و پایدار به آنها میباشد. فرد متعهد کسی است که به عهد و پیمان خود وفادار باشد و اهدافی را که به خاطر آنها و برای حفظ آنها پیمان بسته، صیانت میکند'(مطهری، 1368،ص12). مفاهیم متعددی مانند وجدان، اخلاق کاری، رغبت و مسئولیت پذیری با وجود داشتن تفاوتهای متعددی معادل با تعهد مورد استفاده قرارمی گیرند، به عبارتی مانند خیلی از مفاهیم روان شناختی سازمانی، تعهد نیز به شیوههای متفاوتی تعریف شده است (شکرزاده،1381).
منابع موجود در مورد تعهد سازماني دو ديدگاه كلي درباره اين مفهوم ارائه مي كند: يك ديدگاه تعهد سازمانی را امري نگرشي يا عاطفي مي داند. بر اساس اين ديدگاه تعهد سازماني عبارت است از دلبستگي و علاقه قوي به سازمان و تعيين هويت با آن. با آنكه از نظر مفهومي دست كم سه عامل مي توان براي آن در نظر گرفت: ا- پذيرش و اعتقاد قوي به اهداف و ارزشهای سازمان 2- تمايل به تلاش زياد براي تحقق اهداف سازمان 3- تمايل شديد به باقي ماندن و عضويت در سازمان (Mowday,2000,p3). دومين ديدگاه، تعهد سازماني را امري رفتاري تلقي مي كند. اين تعهد كه(تعهد حسابگرانه ) ناميده مي شود بر مبناي كارهاي نظري بكر و هومنز استوار است. در اين ديدگاه افراد به دليل مزايا و منافعي كه دارند و سرمايه گذاریهای كه در سازمان كرده اند به سازمان دلبسته مي شوند و به عضويت خود در سازمان ادامه مي دهند (Mathieu & Zajac,1990,p172).
_____________________
commitment
Merriam _ Webster dictionary
commitment
Merriam _ Webster dictionary
مفهوم مسئولیت پذیری
در زمینه اخلاقیات کار، بیشتر تلاشها بر تمایز بین انواع مسئولیت پذیری نهاده شده است. بدین منظور بایستی در خصوص مفهوم مسئولیت پذیری نگرش روشنی ایجاد شود. مسئولیت پذیری اغلب به نوعی ارتباط بین افراد و محیط آنها اشاره دارد. در حوزه ارتباطات بین افراد و سازمانها، مسئولیت پذیری به پاسخگویی دلالت دارد؛ پاسخی که چیزی بیش از فرافکنی است، مثلاً پاسخهایی مانند 'این روش کار ماست' یا 'عوامل بازار هیچ انتخابی را برای ما باقی نمیگذارند' چیزی بیش از توجیه کار نیست. در مسئولیت پذیری، نگرش فرد نسبت به اقداماتی که انجام میدهد، نیز بخشی از پاسخ او را میسازد و این پاسخ ممکن است مورد سؤال واقع شود (Fisscher and Nijhof,2005;p157). اقدام مسئولانه مستلزم پاسخی است که بر اساس مقاصد و انگیزههای اقدامات و فعالیتها ارائه گردد. باونز ، ادعا میکند که برای پاسخگو بودن باید فرصت مسئولانه عمل کردن وجود داشته باشد (Bovens,1990). آزادی برای مسئولانه عمل کردن یک پیش شرط کلی، در خصوص مسئولیت پذیری است. این پیش شرط کلی را میتوان به جنبههای مختلفی تقسیم کرد از جمله تمایل به اقدام، توانایی پیش بینی و دوراندیشی، امکان اقدام کردن و وجود مهارتهای یک ارزیابی آگاهانه.
تبيين مفهومي مسئوليت اجتماعي شرکتها
مفهوم مسئوليت اجتماعي شرکتها در دهه اخير به پاردايم غالب و مسلط حوزه اداره شرکتها تبديل شده است و شرکتهای بزرگ و معتبر جهاني مسئوليت در برابر اجتماع و محيط اجتماعي را جزيي از استراتژي شركتي خود میبینند. اين مفهوم موضوعي است كه هم اكنون در كشورهاي توسعه يافته و كشورهايي با اقتصاد باز به شدت از سوي تمامي بازيگران همچون حکومتها، شرکتها، جامعه مدني، سازمانهای بینالمللی و مراكز علمي دنبال میشود. حکومتها به مسئوليت اجتماعي شرکتها از منظر تقسيم وظايف و مسئولیتها و حركت در جهت توسعه پايدار نگاه میکنند؛
- شرکتها مسئوليت اجتماعي شركتي را نوعي استراتژي تجاري میبینند كه باعث میشود در فضاي به شدت رقابتي، بر اعتبارشان افزوده شود و سهم شان در بازار فزوني گيرد
- جامعه مدني و سازمانهای غير دولتي، به اين دليل از شرکتها مسئوليت اجتماعي میخواهند كه به رسواییهای مالي و فجايع حاصل از عملكرد شرکتها آگاهي و اشراف دارند؛
- سازمانهای بینالمللی با توجه به اينكه تأثيرگذاري شرکتها در دنياي امروز بسيار بيشتر از حکومتها است، حل چالشهای جه اني را بدون مشاركت شرکتها غير ممكن میدانند، همچنين بسياري از سياستمداران به نوعي مديران شرکتها نيز هستند؛
- مراكز علمي و دانشگاهيان نيز به مسئوليت اجتماعي شرکتها از زاويه نقش شرکتها در توسعه يك كشور، توسعه دموكراسي، تداخل وظايف، مسئولیتهای يك شركت با حكومت و هم پوشاني هاي حاصل از آن مینگرند. به همين دليل است كه امروزه در جهان رقابت، موضوع مسئوليت اجتماعي شرکتها به پارادايمي غالب در حوزه اداره شرکتها تبديل شده است.
قسمتی از پیشینه پژوهش
لی و بر ولد (2003) رابطه بین اجزای مسئولیت اجتماعی و رضایت شغلی و تعهد سازمانی را مورد بررسی قرار دادند. نتایج آنها نشان داد که مسئولیت اجتماعی شرکت باعث افزایش رضایت شغلی و تعهد سازمانی میشود.
رتاب و همکارانش(2009) ارتباط بین مسئولیت اجتماعی شرکتی با تعهد کارکنان را مورد بحث و بررسی قرار دادند. یافتههای آنها حاکی از وجود تأثیر مثبت مسئولیت اجتماعی شرکتی بر تعهد کارکنان بود.
فهرست مطالب
مقدمه
1-2 تعهد سازماني
1-1-2اهميت تعهد سازماني
2-1-2 مدل سه بخشي تعهد سازماني
3-1-2 ابعاد تعهد سازماني
4-1-2 تعاريفي ديگر از ابعاد تعهد سازماني
5-1-2عوامل مؤثر بر تعهد سازماني
2-2 مفهوم مسئولیت پذیری
1-2-2سطوح مسئولیت پذیری
2-2-2 انواع و دستههای مسئولیت پذیری
3-2-2 تبيين مفهومي مسئوليت اجتماعي شرکتها
4-2-2 مسئوليت اجتماعي شركت در جامعه و كشور
5-2-2 سياست گذاري حكومت در ترويج مسئوليت اجتماعي شرکتها و اثرات آن
6-2-2 مسئوليت اجتماعي شرکتها در ايران و موانع موجود
7-2-2 عوامل تأثيرگذار بر تسهيل ترويج مسئوليت اجتماعي شرکتها در ايران
8-2-2 گزینههای سياست گذاري عمومي ايران در مسئوليت اجتماعي شرکتها
9-2-2 عواملي كه یک كسب و كار را به سمت CSR سوق میدهند
10-2-2 حد و مرز مسئولیتها
11-2-2 مدلهای مطرح در حوزه CSR
3-2 افزايش تعهد و مسئوليت پذيري بيشتر كاركنان
4-2 تحقیقات انجام شده
منابع
کلمات کلیدی: دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش ابعاد و مفاهیم تعهد و مسئولیت اجتماعی سازمانی دانلود مباني نظري تعهد سازمانی مباني نظري مسئولیت پذیری اجتماعی پيشينه تحقيق اهميت تعهد سازماني پيشينه پژوهش افزايش تعهد و مسئوليت پذيري مباني نظري مديريت مسئوليت اجت